Съжеляваме за неудобството

Лятна детска академия 2011


Новини
За нас
Нашият град
Екология
Спорт
Музика
Мода
Екскурзия
Автомобили

Автомобилът на бъдещето - Honda FCX

О ще авангардният външен вид на Honda FCX Concept седан показва, че това е необикновена кола. Нещата обаче не свършват с външния дизайн. FCX Concept е изцяло работещ прототип на автомобил използващ за гориво водород. От Honda планират серийното производство да започне още през 2008 г. или близо година по-рано от предварителните очаквания. Всъщност Honda FCX Concept беше показана за първи път през октомври 2005 г. на автомобилния салон в Токио.

Технологията за използване на водородно гориво се разработва от японската фирма повече от 20 години. Може да се каже, че новият седан е сериозна крачка напред към използването на горивните клетки. Използваната техника е станала по-приложима и компактна като размери. Мощността е нарастнала значително. Резервоарите за водород са разположени по-ниско, върху задната ос пред багажника и събират около 170 л втечнен водород. С едно зареждане може да се изминат около 430 км. Както всички водородни автомобили и FCX на Honda е съвсем тих, чува се само тихо „мъркане" от електромоторите и аеродинамичния шум при движение. Мощността е 100 kW a максималният въртящ момент 256 Nm.

"Хонда" съобщи, че новата кола, наречена с подходящо име FCX Clarity, или "Чистота", е два пъти по-икономична от бензиново-електрическите хибриди и три пъти спрямо традиционната кола с бензинов двигател. Което значи, че пътуването с нея ще струва три пъти по-евтино отколкото с кола с бензин. Четириместната кола бе показана за първи път на автомобилното изложение в Лос Анджелис през ноември. Тя се характеризира със забележително усъвършенствани параметри за пробег, мощност и тегло, както и коефициент на полезно действие.

При автомобилите на водородни горивни клетки технологичният процес завършва с генериране на електричество, което пък се използва за задвижване на автомобила. Хонда FCX Clarity е снабдена и с литиево-йонни батерии под задните седалки, които съхраняват отделената при спиране електроенергия. С едно зареждане автомобилът може да измине до 430 километра. Максималната скорост на движение е 160 км/ч.

Външният вид и скритите технически детайли на серийния FCX Clarity са почти идентични с концептуалната разработка FCX Concept. Тя има нисък, динамичен и изтънчен дизайн, досега непостиган от автомобил с горивна батерия. Със 74 мм е увеличена дължината на колата, по няколко милиметра са добавени във височината и широчината й.

Но най-голямата изненада не е в ускорението и мощността на автомобила. Това, което различава технологията на Honda от останалите фирми разработващи водородни автомобили е това, че се използва природен газ за зареждане на автомобила. Това може да стане и от газовата инсталация на вашия дом, ако той е газифициран. Energy Station III (HES III) на Honda практически е домашна станция за зареждане с гориво на FCX. Чрез серия от химически процеси станцията преобразува природния газ до водород. Специалната технология с ниско налягане (така е много по-безопасно) пълни резервоарите на автомобила, но в същото време може да произвежда и електроенергия и топлинна енергия достатъчна за едно средно домакинство. Така HES III може да се използва за резервен генератор на електричество при нужда, като има мощност около 5 киловата.

Масовото производство на екологичния автомобил обаче няма да започне преди 2018 г.

Тодор Караколев